16.1.11

Kildekritikk

På internettet står det mye rart,  kan finne nettsider der det står at det ikke har vært mennesker på månen, og du kan lese om hvordan du kan kurere AIDS, derfor er det viktig å være kritiske til det vi leser. Hvem som helst kan opprette en nettside, og skrive og legge ut hva de vil på den, uten at noe trenger å være sant. Denne bloggen er min egen nettside, her kan jeg godt skrive at verdens høyeste fjell er over 9000 m.o.h, og at den nåværende presidenten i USA er Hillary Clinton. Min gamle mattelærer lærte meg at for å vite om en nettside er troverdig er det flere ting vi kan se på, men det viktigste er hvem, hvorfor og når. - Hvem har opprettte siden?
Er det en privatperson? En bedrift? En organisasjon? En stat?
- Hva er formålet med siden? Er den opprettet for å selge et produkt eller en tjeneste? For underholdning, sånn som blogger? Formidle informasjon? Er det et diskusjonsforum?
- Når ble siden opprettet og sist oppdatert?
Personlig synes jeg at det viktigste vi kan gjøre er å sjekke om informasjonen som står på nettsiden stemmer med informasjonen fra andre kilder. Ofte kan det være lurt å sjekke usikre sider opp mot sider vi vet er troverdige, sånn som det store norske leksikon. Hvis du søker på google kan du finne lister med troverdige nettsider. Det beste rådet er nok; ikke tro på alt du leser (spesielt ikke på internettet)!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar